Varför är jag stark?

Svaret på ”Varför är jag stark?” är ganska långt och komplicerat. Därför vill jag försöka bryta ner det till några enkla punkter så ni som vill kan ta del av det och förhoppningsvis kunna använda det för att fortsätta utvecklas. Jag har tävlat i styrkelyft i ungefär 2.5 år och styrketränat i ungefär 5 år. Under den tiden har jag lärt mig ganska mycket om träning och hur kroppen svarar på olika träningssätt men innan vi börjar vill jag göra det tydligt att jag inte har någon PT-utbildning eller liknande. Den enda utbildning inom träning som jag har är en gyminstruktörskurs och det var väldigt grundläggande grejer. Det jag kommer skriva om här och det mesta av det jag vet om träning har jag lärt mig själv genom att läsa mig till det, prata med andra eller helt enkelt av erfarenhet. Sen kommer förstås alla svara olika på olika typer av träning beroende på deras genetik och hur långt de har kommit i sin träning. Innan vi börjar vill jag använda tre av mina tävlingar som exempel för att visa min utvecklingskurva. Jag har valt de tre stycken Distriktsmästerskap som jag deltagit i eftersom det är den tävlingen jag gjort flest gånger och den enda tävlingen som jag har tävlat i samma viktklass alla tre gånger.

DM i Säffle 2013 – Min andra tävling och den första jag deltar i klass -93. Tävlingen går åt helvete. Jag får endast tre av nio lyft, en total på 537.5 kg och en krossad tå.

DM i Karlskoga 2014 – Min fjärde tävling och den första jag vinner. Jag gör en total på 645 kg.

DM i Degerfors 2015 – Min sjunde tävling. Jag gör en total på 715.5 kg vilket är mer än någon svensk herrjunior gjort i 93an.

Nedan hittar ni en länk till tävlingen i Degerfors;

Två år är visserligen en lång tid men jag tror de flesta håller med om att det här är en väldigt stor ökning och jag tycker det är värt att prata om hur det har gått till. Först och främst; nej, jag har aldrig i mitt liv använt steroider eller liknande förbjudna preparat. Om man inte tävlar så skiter jag fullständigt i vad folk tar för något, men i tävling där det är förbjudet så är det noll tolerans som gäller. Punkt. Men om det inte var steroider, hur kan jag då ha gjort en sådan markant ökning under en så kort period? Jo, hörni, det tänkte jag försöka förklara.

Namnlös

1. Genetik.
Jag tycker inte det verkar som att folk pratar om det så ofta. Åtminstone inte så ofta som jag tycker man borde göra men genetik spelar en väldigt stor roll, om inte den största rollen i en atlets utveckling. Kost, träning och vila är förstås viktigt men även om man sköter det perfekt så kommer det aldrig gå lika bra om man har sämre förutsättningar. Jag har den väldigt stora fördelen av att inte bara kunna utvecklas snabbt oavsett hur jag tränar utan även börja mycket längre fram än de flesta. Jag har varit naturligt stark hela mitt liv. Så det är klart att jag kan bli en duktig styrkelyftare om jag kan arbeta hälften så länge för att komma till samma punkt som vissa andra. Men låt inte detta avskräcka er allt för mycket. Alla kan bli starkare och fortsätta utvecklas. Kroppen är fantastisk på att förbättra sig själv om ni låter den.

2. Inget slarv.
Jag hade egentligen tänkt att göra det här till tre olika punkter med sömn, kost och alkohol men egentligen är det exakt samma poäng jag vill komma till; slarva inte. Jag behöver inte förklara varför man behöver sova och äta rätt plus att alkohol inte är jättebra för kroppen för allt det här förutsätter jag att ni redan vet. Det jag däremot vill vara väldigt tydlig med är att slarv skadar mer än vad man tror. Om man missar en natts sömn så påverkar det inte bara kommande dag, det påverkar hela veckan. Man kan inte ta igen förlorade timmar genom att sova lite extra på helgen för det fungerar inte så. Det behöver vara en balans.

Detsamma gäller för kosten. Jag äter mycket onyttigt ibland men jag ersätter aldrig den riktiga maten med det onyttiga. Jag äter fortfarande min gröt, kyckling och potatis innan jag börjar äta onyttigt och det kommer jag iväg med eftersom jag är styrkelyftare. Om ni äter Nutella till frukost och pizza till lunch är så är det självklart att kroppen kommer reagera på det. Eftersom det är styrka vi pratar om här så är det okej att äta för mycket men inte för lite.

Sist men inte minst, alkohol. Jag dricker aldrig alkohol. Jag har aldrig gjort det och jag kommer aldrig göra det. Detsamma gäller för tobak och narkotika. Sedan är det självklart att ni inte kommer bli svaga små bräckliga människor ifall ni råkar slarva lite grann. Det är klart att man kan sova dåligt, äta dåligt, dricka alkohol ibland och fortfarande bli stark. Men jag slarvar inte. Hur stor fördel det ger mig är helt upp till er.

12279483_1217510908271553_1572752222_o

3. Saker som lyftare inte gör.
Jag kan verkligen inte förstå hur stela och orörliga vissa människor är. Jag kan heller inte förstå hur rädda vissa är för något så nödvändigt och nyttigt som konditionsträning. Den här punkten handlar väldigt mycket om att skjuta sig själv i foten.

Jag har gjort det till min rutin att under min uppvärmning så ser jag först och främst till att jag är uppvärmd PÅ RIKTIGT. En ordentligt uppvärmning tar inte tio minuter, den håller på från när du vaknar tills du ska träna. Detta gör jag genom att ha på mig mycket kläder och röra på mig ordentligt innan jag ens kommer till gymmet. I mitt jobb springer jag mycket i trappor (det kommer vi till sen) så när jag ska träna har jag en slags genomvärme i hela kroppen. Sedan ser jag även till under uppvärmningen att tänja musklerna ordentligt. Detta är inte detsamma som att stretcha. Tänjningen innan jag ska lyfta och även lite rörlighetsträning jag ibland gör utanför gymmet har gett mig en väldigt bra rörlighet och rörlighet låser upp kroppen och gör att man kan bli starkare. Det sänker även skaderisken (det kommer vi också till sen).

Folk som är lata och feta hardgainers vill gärna sprida runt rykten om att konditionsträning dödar gains så de själva slipper göra det. Men i verkliga världen där man inte tar all sin träningsfakta ifrån Jocke på gymmet som har tränat i ett halvår så hjälper faktiskt konditionsträningen inte bara med vanlig hälsa utan även styrkan. En kropp som har bra kondition orkar mer och orkar mer under en länge period. Skillnaden i min energinivå från när jag började tävla tills nu är löjligt stor. Förut var jag helt slut när det väl kom till marklyftet. Nu känner jag mig precis lika pigg och taggad genom hela tävlingen. Anledningen är att jag springer i trappor på jobbet ungefär 2-3 timmar om dagen plus att jag tränar annan konditionsträning utöver det. Jag vill påstå att min styrka och mina guldmedaljer inte känner sig särskilt påverkad. Sen är det självklart att det finns bra ställen och dumma ställen att lägga konditionsträningen på. Du kanske inte bör gå ut och springa en mil precis innan du ska böja. Använt huvudet och sunt förnuft. Ett annat sätt att säga det här på är att om ni tränar era biceps mer än vad ni tränar ert hjärta och även uppmuntrar andra till att göra det så hatar jag er. Jag hatar er så mycket.

12287159_1217510651604912_1294465019_o

4. Skada er inte.
Det här kanske känns uppenbart och det bör det vara men ju mer jag ser hur andra tränar desto mer tror jag att de vill bli skadade. Jocke från gymmet som har tränat ett halvår gillar att gå runt till folk och säga att om man inte tränar så hårt som möjligt varje dag så kommer man inte utvecklas. No pain, no gain. Lyft så mycket vikt du kan varje dag och om du inte lyfter mycket vikt så gör du så många reps du kan istället, säger Jocke innan han dricker Super Human Ultra Mutant Mass Destroyer ur sin shaker och vaggar hemåt.

För att bygga en stabil och stark grund som ni sedan kan utveckla långsamt och försiktigt så kan ni inte ta ut er själv varje dag. För till slut så kommer inte kroppen hinna med och då kommer ni skada er. Sen som jag nämnde tidigare så kommer en rörlig kropp sänka skaderisken väldigt mycket. Jag kan inte betona hur viktigt det här att inte skada sig. För en skada kommer aldrig försvinna. Det kommer alltid finnas en liten ärrvävnad som kommer gnaga på er när ni blir kalla eller tränar hårt. Sen kommer ni förlora väldigt många pass när ni måste vila och köra rehabträning i 3 månader. Jag tror stenhårt på att lite lättare träning men fler friska och hela pass kommer ge mycket mer. Sedan jag började med styrkelyft så har jag aldrig skadat mig och en av anledningar är att jag inte tränar för hårt och jag lyssnar på min kropp.

12279483_1217510691604908_343933079_o

5. Smart och passande träning.
Det här blir min sista punkt. Jag skulle kunna prata i flera timmar om hur jag tränar och varför jag gör som jag gör, men det mesta är faktiskt ganska grundläggande och tråkigt. Jag har redan berättat att jag tränar mycket rörlighet och kondition. Jag har redan berättat att jag är noga med att inte träna för hårt och lyssna på min kropp. Så det jag vill prata om nu är att hitta ett träningssätt som passar er som individer. När jag började med styrkelyft så tränade jag som andra sa åt mig att träna. Jag fick väldigt mycket prestationsångest varje vecka eftersom det var hårda och krävande pass men mest för att det var inte jag själv som hade bestämt vad jag skulle göra. Det tog väldigt lång tid och jag var tvungen att lära mig väldigt mycket innan jag hitta ett träningsätt som jag var bekväm med. Nu har jag gjort mitt egna träningsschema under en väldigt lång period och som ni kanske märkt så går det ganska bra.

Jag försöker inte säga att man måste göra sina egna scheman eller träna exakt som jag gör. Det jag vill säga är att ni måste utforska många sätt att träna på för att kunna veta vad som passar er bäst. Det ni är bekväma med och det som hjälper er utvecklas. Jag har ett skapligt unikt sätt att träna på då jag endast tränar böj, bänk och mark en gång i veckan, jag gör mycket andra saker som tyngdlyftning och kampsport plus att jag tränar med väldigt lätta vikter i förhållande till vad jag kan göra. Många skulle säga att det inte är optimalt för min styrkelyft och förut höll jag med. Jag tänkte att om jag skulle satsa mer på styrkelyftet så skulle det gå bättre men nu är jag inte lika övertygad. Om jag skulle satsa mer på styrkelyftet så skulle jag bli så uttråkad och ovillig att träna att det skulle gå lika dåligt som det gjorde i början av min styrkelyftskarriär. För det är helt enkelt så jag blir om jag inte tränar som jag vill.

Jag kan tänka mig att några av er vill ha lite mer konkreta exempel på hur jag tränar så jag tänkte slänga lite kakor åt er också. En ständig sak jag gör är att efter en toppning eller tävling så tar jag ungefär 50 % av mitt max och börjar göra lätta set. Vi tar böj som exempel. Jag har böjt 257.5 kg. Så det jag vill göra efter ett så tungt lyft och toppning är att gå ner till ungefär 130 kg. Fast istället för att bli understimulerad av så lite vikt så lägger jag till något som gör övningen jobbigare utan att lägga på mer vikt. Med andra ord, pauser. Jag älskar att lägga till pauser. Jag är helt seriös när jag säger att jag kan gå ner till 130 kg och göra 3×5 i pausböj med 5 sekunders pauser och det är allt jag gör i böjen den veckan. En vecka senare på mitt nästa böjpass så höjer jag till 140 kg och gör exakt samma sak. Nästa vecka blir det 150 kg. Sen fortsätter jag så tills det blir för tungt och sen börjar jag om.

Sammanfattningsvis så finns det många anledningar till varför jag är stark. Många fler anledningar än de jag skrev här men om det är något ni ska ta med er från det här så är det att det handlar om helheten. Jag har inget hemligt träningsupplägg som gör mig stark dubbelt så snabbt. Det är väldigt bekvämt att leta efter en särskild anledning till att ni inte utvecklas snabbare. En liten sak, så om ni bara ändrar på den så kommer vikterna komma flygandes men så enkelt är det tyvärr inte. Det är jobbigt, det tar tid, det är väldigt mycket att lära sig och disciplin är livsviktigt. Men om ni bara tränar smart och har tålamod så kommer ni fortsätta utvecklas. Sen kanske ni har fler frågor nu efteråt än ni hade innan och isåfall får ni väl ställa de frågarna så gör jag mitt bästa för att inte skriva en till uppsats om det.

Varför är jag stark?

12 reaktioner på ”Varför är jag stark?

  1. Olle Engström skriver:

    Jätte bra skrivet! har för övrigt sett att vi fyller år på samma dag och är föda samma år. Det du skriver om skador och att inte alltid köra slut på sig totalt är det viktigaste jag har lärt mig av mina tre år där jag tyvärr har varit en klant och skadat mig en del. Men hoppas jag har blivit klok nog nu för att inte få fler skador.

    Gilla

  2. Tror många mår bra av att höra att det inte handlar om antal scoops med ULTRA MEGA XXXTREME det handlar om.
    Inspirerande att höra om ditt träningsupplägg/filosofi. Själv gått över till att helt enkelt känna vad jag kan få ut av just den dagen, men hade varit kul att planera in lite mer tynglyftning istället för att köra det när jag är för trött för styrkelyften. Tack för orden

    Gilla

    1. Tack! Träna rörlighet i hela kroppen samt tvinga upp bryggan med hjälp av saker du kan lägga på bänken. Jag har tillexempel lagt en bulgarian sack över bänken och sen lagt mig över den för att tvinga upp en bättre brygga.

      Gilla

  3. micke skriver:

    Riktigt bra skrivet!mer såna här inlägg.
    Jobbar också som brevbärare,kanske finns en chans att jag också kan bli stark på riktigt då ;D

    Gilla

Lämna en kommentar